Ana Sayfa » Caribou Coffee Türkiye Genel Müdürü Esin Aktürk Tosya (AMER 2001)

Caribou Coffee Türkiye Genel Müdürü Esin Aktürk Tosya (AMER 2001)

(Dergi Bilkent 40. sayı – Aralık 2023)

 

Caribou Coffee Türkiye Genel Müdürü Esin Aktürk Tosya (Amerikan Kültürü ve Edebiyatı 2001), dergimize kariyerinden ve sektöründen bahsetti.

Linkedin Profili

Mezuniyetinizden sonraki kariyer adımlarınızı öğrenebilir miyiz?

Profesyonel iş hayatıma 2001’de Inditex grubunun Zara mağazalarında, mağaza bölüm müdürlüğüyle adım attım. 2007’de Tchibo’nun Türkiye’ye gelmesiyle
birlikte bölge satış müdürü olarak yeni görevime başladım ve sırasıyla Türkiye mağazalarından sorumlu yöneticilik, Doğu Avrupa ülkelerinden sorumlu uluslararası perakende yöneticiliği, Türkiye iş geliştirme ve uluslararası koordinasyon direktörlüğü pozisyonlarını üstlendim.

Tchibo’da çok güzel ve verimli geçen 15 yılım sonrasında misyonumu tamamladığımı düşündüm; farklı bir markada yeni deneyimler edinmek istedim. 1 Haziran 2022 itibarıyla Caribou Coffee’nin Türkiye genel müdürlüğüne atandım.

 

Caribou, Türkiye pazarına ne zaman girdi?

Amerika’nın ve dünyanın en büyük kahve zincirlerinden biri olan Caribou Coffee, Türkiye pazarına 2011’de Yıldız Holding
ve Kuveytli Al Sayer Grubu ortaklığıyla girdi. İki ortak arasında varılan anlaşma sonucunda 2015’te Yıldız Holding’den Al Sayer Grubu’na devredildi.

Temmuz 2021’den bu yana One Franchising çatısı altındayız. Pandemiyle beraber büyüme sürecimizi rölantiye almıştık. Şimdi harekete geçme zamanımız!

 

Ülkemizde kahve zincirlerinin ve üçüncü nesil kahve dükkânlarının giderek artması, tüketimi ve tercihleri nasıl etkiliyor?

Türkiye’de kahve tüketimi her gün artıyor. Buna biraz da Z kuşağı yön veriyor. Türkiye bir çay ülkesiyken, piyasadaki rekabetle birlikte, yıllık kahve tüketimi kişi başı 200 gramdan 1 kilogramın üzerine çıktı.

Gençlerin yöneldiği içecek tamamen kahve diyebiliriz. Bu durum bizleri çok heyecanlandırıyor; çünkü ülkemizde çok ciddi bir potansiyel var. Talebin çok daha hızlı artacağını düşünüyorum.

 

Rekabette ne gibi farklılaşma stratejileri uyguluyorsunuz?

Rekabette bizim için en önemli faktör tüketicinin memnuniyetidir. Mutlu ve huzurlu çalışan personelin mutlu misafirlere zemin oluşturacağı düşüncesiyle hareket ediyoruz. Dolayısıyla önceliğimizi en kıymetlilerimize, yani baristalarımıza ve diğer tüm çalışanlarımıza verdik. Stratejimizin birincil ayağı insan kaynağımız. Bunun sonuçlarını ivedilikle alıyoruz. Mağaza başı fiş adetlerimizin çok ciddi bir artış göstermesi bunun bir göstergesi.

Keyifli iş birlikleriyle de yolumuza devam ediyoruz. Örneğin, Kadıköy Belediyesi bünyesindeki Kalamış, Fenerbahçe’de Khalkedon ve Moda İdea’da Caribou şubelerimizi bu yıl hizmete sunduk. Şu an Türkiye’de 15 şehirde, toplam 53 şubeyle hizmet veriyoruz. Kahve tutkunlarına Türkiye’nin her noktasında ulaşma hedefimizi orta vadede gerçekleştireceğiz.

17 – 19 Temmuz tarihlerinde ise geleneksel bir organizasyonumuzun sekizincisini gerçekleştirdik: Barista Şampiyonası. Bugüne dek Türkiye çapında yaptığımız bu şampiyonayı bu yıl global Caribou Coffee bünyesinde, Uluslararası Caribou Barista Şampiyonası adıyla İzmir’de düzenledik. 6 ülkenin katıldığı dev organizasyonda Türkiye olarak birinci olmanın gururunu yaşadık. Bu şampiyona her zaman barista ekibimizin motivasyon kaynağı olmuş, aidiyet duygularını artırmış ve müşteri memnuniyetine katma değer sağlamıştır.

 

Türkiye’deki yeni dönem planlarınızda hangi başlıklar öne çıkıyor?

Ekibimize yatırım yapmaya devam edeceğiz. Mağaza sayımızı ciddi oranda artırıyoruz. Kurum içi eğitimlerimizin yanı sıra kurumsal sosyal sorumluluk projelerimizi hayata geçireceğiz. Caribou Coffee’nin marka algısını ve ürün kalitesini daha da bilinir kılacağız. Ses getiren iş birliklerinde, her türlü kahve festivali ve etkinliğinde yer alıyoruz.

Hedef kitlemizin çoğunluğunu oluşturan genç kuşak için daha ulaşılabilir bir marka olma yolunda var gücümüzle çalışıyor ve projeler üretiyoruz. Misafirlerimize daha kaliteli bir hizmet verebilmek adına mağazalarımızın iç dekorasyonunu yeniliyoruz.

Menülerimizi sürekli güncelleyerek tüketicilerimizin damak tadına uygun yeni reçeteleri satışa sunuyoruz.

Caribou Coffee Türkiye’de yenilikçi, keyifli, eğlenceli ve sürdürülebilir iletişim çalışmalarıyla marka imajımızı güçlendireceğiz. Kahveden vazgeçemeyenleri ayakta tutacak, dinamik bir marka kimliğiyle yatırımlarımıza devam edeceğiz. 2024 bizi bekliyor; çok güzel işlere imza atacağız.

 

Caribou, dünyanın hangi bölgelerinden kahve çekirdeklerini tercih ediyor?

Caribou, öncelikle %100 Arabica çekirdeklerini tercih eder. Latin Amerika, Afrika, Hindistan ve Endonezya en yüksek oranda kahve çekirdeği temin ettiğimiz bölgeler.

Arabica çekirdeklerinin tatları bölgelerine göre birbirinden ayrılır. Çok hassas olan bu çekirdekler, yetiştikleri yerlerdeki meyvelerin ve baharatların tadını alır. Caribou’nun en önemli özelliklerden biri de bu çekirdekleri çok güzel harmanlayabilmesidir.

 

Karton kullanımının yoğun olduğu işkolunuzda sürdürülebilirlik politikaları uyguluyor musunuz?

Bilindiği üzere nakliye süreçleri, iş seyahatleri gibi birçok ticari konu karbon üretimini tetikliyor. Karbon ayak izi azaltma ilkesini benimsiyor, sürdürülebilirliği desteklemek adına tüm önlemleri şirketçe almaya gayret ediyoruz. Karton kullanımını aza indirgeyecek, bu konuda özellikle genç kitlede farkındalık yaratacak çalışmalar ve atölyeler düzenlemeye başlayacağız. Yeni neslin çevreye duyarlı ve daha bilinçli tüketim alışkanlıklarına yönlenmesine odaklanacağız.

 

Bir üst düzey yönetici olarak günlük ajandanızda neler yazar?

Şirketimizin büyüme sürecinde ajandama pek sadık kalamıyorum. Genelde sahadayım; yeni lokasyonlar için çalışmalarımı sürdürüyorum. Saha, bizim olmazsa olmazımızdır; hem sahnedir hem sahne arkasıdır, bir nevi destek ofisidir. Sahada emek veren ekip arkadaşlarımız bizim için çok değerli; misafirlerimizi ilk karşılayanlar onlardır çünkü.

 

Yöneticilik anlayışınızda hangi prensipler öne çıkar?

Hızlı ve doğru kararları alarak, pozitif ve adil bir bakış açısıyla ilerlemeyi tercih ederim. Ekibimde birlik ve beraberlik esastır. Takım ruhunun verimli bir çalışmada ne kadar kıymetli olduğunu ekibime hep aktarmaya çalışırım.

 

Uluslararası bir şirkette çalışmak ne tür yöneticilik becerileri gerektiriyor ve size neler katıyor?

Uluslararası bir şirkette üst düzey yönetici olarak görev almak, daha önce de yaşadığım deneyimlerle bütünleştiğinde, yönetim süreçlerime daha esnek ve vizyoner bir bakış açısı getiriyor. Dünya çapında 700’den fazla lokasyonda hizmet veriyoruz. Böylesine küresel şirkette iyi bir şeyler yapabiliyorsam, bu sadece benim ve ekibimin başarısı değil, ülke olarak Türkiye’nin, hepimizin başarısı oluyor.

 

Genç yönetici adaylarıyla bu sayfalarda birkaç kariyer ipucu paylaşmak ister misiniz?

Genç liderlere her zaman şunu öneririm: Öğrenmek hiçbir zaman bitmez. Ne kadar deneyimi ya da kazanımı olursa olsun,
bir yönetici öğrenmeye ve yeteneklerini geliştirmeye her daim açık olmalı. Ayrıca, yetki vermeyi ve her işe öncülük etmeyi de becerebilmeli. Ekibini dinlemeli ve eleştiriye açık olmalı. Kısacası “ben” değil, “biz” diyerek ilerlemeli.

 

Sizin kahveyle aranız nasıl? Hangi çekirdekler favoriniz?

Güne mutlaka kahveyle başlarım. Herkes için en iyi kahve, damak tadına en uygun olandır. Kahvenin ana vatanı olduğunu düşündüğüm Endonezya’nın kahvelerini özellikle severim. Endonezya, binlerce adadan oluşan, dünyanın en büyük kahve üreticilerinden biri.

Bu adalardan en çok bilinenleri Sumatra, Java ve Sulawesi’dir; oralarda yetişen kahveler tüm dünyada yüksek kaliteleriyle bilinir.

Biz de Caribou olarak yağmur ormanlarından topladığımız kahve çekirdekleriyle, içinde çikolata olan kahvelerimizde ise gerçek çikolatayı harmanlayarak, tüketicilerimizle en kaliteli kahveyi buluşturmayı amaçlıyoruz.

 

Bilkent deyince aklınıza neler geliyor?

Öğrenciyken yaptığımız projeler ve sunumların verdiği tecrübeyle iş hayatımda hızla ve ekip ruhuyla ilerledim. Bilkent sadece teoriyi değil, sosyal donanımda ve iletişimde de lider olmayı öğretti; toplumsal ve profesyonel yaşamıma değer kattı.

Bilkentli olmak ayrıcalıktır! Bu söylemin ne kadar yerinde ve doğru olduğunu birebir deneyimlemiş olmaktan gurur duyan bir mezunum.

 

Son olarak hobilerinizi soralım.

Seyahat edip yeni yerler keşfetmek, doğa yürüyüşleri, su sporları… Roma, en sevdiğim seyahat destinasyonumdur. Hamburg’dan yıllardır keyif alıyorum. Sevilla ve Mallorca da diğer favori şehirlerim… Su sporlarında amatör yelken ve yüzmeyle ilgileniyorum. Doğa yürüyüşlerinde tercihim Belgrad Ormanları. İstanbul dışında ise Bolu ve Karabük-Yenice ormanlarını severim.